کودکانه ها

اطلاعاتی درباره نوزادان و کودکان - عکس نی نی های ناز - مراقبت های بارداری

کودکانه ها

اطلاعاتی درباره نوزادان و کودکان - عکس نی نی های ناز - مراقبت های بارداری

زنگ خطر در اوایل بارداری

 بارداری,مراقبت های دوران بارداری,



خیلی از خانم‌های باردار، به‌خصوص خانم‌هایی که اولین بارداری خود را می‌گذرانند، سوال‌های زیادی در مورد اینکه آیا بارداری آنها طبیعی و بدون مشکل است یا نه، دارند...


به همین دلیل به محض پیش آمدن کوچک‌ترین مشکلی یا به بیمارستان و درمانگاه مراجعه می‌کنند یا با پزشک خود تماس می‌گیرند. این مطلب بیشتر برای خانم‌های بارداری است که مدام نگران تغییر حالت‌هایشان در این دوران هستند و هدفمان هم این است که بگوییم در 3 ماهه اول بارداری باید در چه مواقعی حتما به بیمارستان مراجعه کرد یا با پزشک تماس گرفت.


خونریزی واژینال


معمولا خونریزی کم و قطره‌قطره در ماه‌های اول بارداری، طبیعی است و جای نگرانی ندارد اما اگر خونریزی شدید باشد، به طوری که حداقل


2 تا 3 دستمال کاغذی با آن کاملا آغشته شود، باید بلافاصله به پزشک معالج خود مراجعه کنید. این نوع خونریزی‌ها می‌توانند نشانه‌ای از سقط جنین یا وجود مشکلی در روند بارداری باشند. هرچه خون از دست رفته بدن روشن‌تر باشد باید اهمیت بیشتری به آن بدهید. اگر خونریزی همراه با دردهای شدید زیر شکم (مانند دردهای قاعدگی) باشد امکان سقط جنین افزایش می‌یابد. در صورتی‌که خونریزی بدون درد شکمی داشته باشید، ممکن است مشکلی در روند بارداری شما پیش آمده باشد و پزشک بتواند با تجویز دارو یا حتی آمپول پروژسترون این مشکل را برطرف کند. در این صورت داشتن استراحت کافی و پرهیز از کارهای سخت و سنگین برای حفظ سلامت خود و جنین?تان الزامی است. گاهی اوقات بارداری‌های خارج رحمی هم می‌توانند دلیل خونریزی در 3 ماهه اول بارداری باشند که پزشک می‌تواند از طریق سونوگرافی آن را تشخیص دهد و اقدام به سقط جنین قانونی کند.


تهوع و استفراغ بیش از اندازه


داشتن کمی حالت تهوع و حتی استفراغ کردن در 3 ماهه اول بارداری، امری کاملا طبیعی است که برای برخی از خانم‌های باردار پیش می‌آید اما اگر این تهوع و استفراغ‌ها به حد آزاردهنده‌ای برسند و بدن شما را در معرض کم‌آبی قرار دهند، خطرناک می‌شوند. یعنی اگر در صورت تکرر استفراغ‌های روزانه دچار سرگیجه، کاهش وزن یا خشکی دهان بشوید، باید بدانید که تعادل آب و الکترولیت‌های بدنتان به هم ریخته است و باید هرچه سریع‌تر به اولین درمانگاه محل یا پزشک معالج خود مراجعه کنید. در این صورت ممکن است تزریق سرم همراه آمپول ویتامین B6 برایتان تجویز شود. مصرف آب، آبمیوه و دوغ فراوان در اینگونه مواقع برای یک خانم باردار الزامی می‌شود.


تب بالا


درجه حرارت بدن یک خانم باردار نباید بیش از 38 درجه سانتی‌گراد یا 101 درجه فارنهایت باشد. تب بالا می‌تواند نشان‌دهنده وجود نوعی عفونت در بدن باشد. با این حساب اگر در طول بارداری احساس کردید بدنتان بیش از اندازه داغ است، امکان دارد به یک بیماری عفونی مبتلا شده باشید و پشت گوش انداختن این موضوع یا درمان‌های خودسرانه باعث آسیب رسیدن به جنینتان می‌شود. اگر تب بالا با دردهای مفصلی و التهاب بدن هم همراه باشد، امکان مبتلابودن به بیماری‌های عفونی و نیاز به درمان فوری افزایش می‌یابد. به همین دلیل اگر در 3 ماهه اول بارداری دچار تب یا علایمی شبیه به آنفلوانزا شدید حتما با پزشک خود در این باره مشورت کنید و مصرف آب و مایعات فراوان را هم فراموش نکنید.


ترشح بیش از اندازه و خارش واژینال


ترشح واژینال امری کاملا طبیعی در تمام خانم‌هاست اما اگر این ترشح‌ها در 3 ماهه اول بارداری بیش از اندازه و سفید، پنیری‌شکل و همراه با خارش باشند، ممکن است نشانه‌ای از عفونت‌های واژینال درمان‌پذیر (که قابل‌درمان هستند) یا بیماری‌های مقاربتی باشند که به هیچ عنوان نباید در طول دوران بارداری نادیده گرفته شوند چون عفونت واژینال می‌تواند باعث صدمه دیدن جنین شود. در صورت مواجهه با چنین مشکلی حتما بلافاصله پزشک خود را در جریان بگذارید و رعایت بهداشت ناحیه و پوشیدن لباس‌های زیر خشک، تمیز و نخی را هم فراموش نکنید. بهتر است تا بهبود کامل هم از داشتن رابطه زناشویی خودداری کنید.


درد یا سوزش هنگام ادرار


گاهی برخی از خانم‌های باردار از درد یا سوزش هنگام ادرار شکایت می‌کنند اما متاسفانه این مساله را چندان جدی نمی‌گیرند. درد و سوزش ادرار می‌تواند به دلیل عفونت مثانه یا مجرای ادراری باشد. درمان نکردن عفونت مثانه یا مجاری ادراری در دوران بارداری می‌تواند ابتلا به بیماری‌های جدی و مختلفی مانند عفونت، دردهای زایمان پیش از موعد یا زایمان زودرس را برای یک خانم‌ باردار به دنبال داشته باشد. گاهی عفونت مثانه یا مجرای ادراری به دلیل شستشوی ناحیه با آب‌های آلوده در مسافرت ایجاد می‌شود. به همین دلیل به خانم‌های باردار توصیه می‌شود اگر در طول سفر از سلامت آبی که قرار است خودشان را با آن بشویند، اطمینان ندارند از دستمال‌های مرطوب بهداشتی یا آب سالم و مطمئن برای این کار کمک بگیرند تا به دردسر نیفتند. حفظ بهداشت این ناحیه در طول دوران درمان هم لازم است.


پادرد و سردرد شدید


دردهای ماهیچه‌ای یا گرفتگی و درد ساق پا در تمام خانم‌های باردار اتفاق نمی‌افتد اما از آنجایی که احتمال لخته‌شدن یا بالا رفتن غلظت خون در دوران بارداری افزایش می‌یابد بنابراین مواجهه با چنین دردهایی هم در 3 ماهه اول بارداری دور از انتظار نخواهد بود. لخته?شدن خون در قسمت‌های تحتانی بدن به خصوص پاها می‌تواند منجر به احساس درد در ناحیه ساق پا شود و این لخته شدن یا بالارفتن غلظت خون در مغز هم می‌تواند سردردهای شدیدی را برای یک خانم باردار در پی داشته باشد. با این حساب اگر سابقه غلظت یا لخته‌شدن خون دارید یا اگر از سردرد و پادرد شدیدی در دوران بارداری رنج می‌برید، باید هرچه سریع‌تر پزشک خود را در جریان بگذارید تا داروهای لازم برای درمان این مشکل شما تجویز شود.


ابتلا به بیماری‌های مزمن


برخی از خانم‌ها پیش از باردارشدن به بیماری‌های مزمنی مانند تیروئید، دیابت، فشارخون بالا، آسم یا لوپوس مبتلا هستند و باید حتما پزشک خود را در جریان این بیماری‌ها قرار دهند و حواسشان هم به هرگونه تغییر حالتی در دوران بارداری به دلیل ابتلا به این بیماری‌ها باشد. اگر شما مبتلا به فشارخون بالا یا دیابت باشید و بیماری خود را در دوران بارداری به خوبی کنترل نکنید، ممکن است به طور ناخواسته تاثیری منفی بر سلامت جنینتان بگذارید و حتی دچار زایمانی زودرس یا پردردسر شوید. ضمن اینکه ابتلا به کم‌کاری یا پرکاری شدید تیروئید هم می‌تواند خطری جدی برای مادر و جنین در پی باشد. با این حساب به تمام مادران بارداری که از ابتلا به بیماری‌های مزمن نامبرده رنج می‌برند، توصیه می‌شود که از اولین روز بارداری با مشورت پزشک معالج خود اقدام به مصرف داروهای مختلف در زمان مناسب کنند تا مشکلی برای خود و جنینشان پیش نیاید



عوارض مصرف مواد مخدر در بارداری،

هر وقت یک فرد مواد مخدر را مصرف می کند، او به طور بالقوه باعث آسیب جدی جسمی و روحی بدن او در دوران بارداری می شود. در کنار اثرات رایج سوء مصرف مواد مخدر در بارداری مانند آسیب اندام، او همچنین خطر ابتلا به وابستگی فیزیکی و یا اعتیاد به مواد مخدر یا مصرف بیش از حد آن را در بارداری به خطر می اندازد. این خطرات مصرف مواد مخدر به اندازه کافی برای یک بالغ عادی قابل ملاحظه است اما برای زنان باردار، جنین ها و نوزادان از نظر آماری بیشتر است,حتما توصیه مبشود که اطلاعات کافی در مورد تغذیه در دوران بارداری داشته باشید.


چرا مصرف مواد مخدر در بارداری بر نوزادان متولد نشده تاثیر می گذارد؟

بخشی از همه چیزهایی که یک زن باردار مصرف می کند به سمت تغذیه و رشد جنین می رود. در نتیجه، در هر زمان او از مواد مخدر استفاده می کند، بدن او برخی از این مواد شیمیایی را به جنین می فرستد. جفت، که بعدها یک مانع محسوب می شود که جنین را از هر چیز مضر مانند مواد اعتیاد آور که مادر ممکن است مصرف کند، بیشتر شبیه یک فیلتر است که اجازه می دهد مواد مخدر و دیگر مواد مضر عبور کنند. لذا اثرات سوء مصرف مواد مخدر در بارداری نه تنها برای مادر بلکه برای نوزاد نابالغ نیز می تواند شدید باشد.


اثرات جانبی بالقوه مصرف مواد مخدر در بارداری

در حالی که عوامل متعددی بر توسعه جنین و یک کودک جوان تاثیر می گذارد، مصرف مواد مخدر در بارداری باعث ایجاد اثرات مضر و گاه درازمدت بر کودک می شود. در ادامه به موارد زیر اشاره می شود که عوارض احتمالی مصرف مواد  غیرقانونی در دوران بارداری.

- مشکلات رفتاری

- وزن کم هنگام تولد

- تحریک در جنین ها کاهش یافته است

- تاخیرهای رشد مانند نقص توجه، مهارت های زبان و یادگیری


خطر استفاده از مواد مخدر در بارداری

زنان باردار باید تغییراتی در شیوه زندگی ایجاد کنند تا شانس حاملگی سالم را افزایش دهند. آنها باید از غذاها، نوشیدنی ها و فعالیت هایی که ممکن است آنها را به خطر انداخته اند، اجتناب کنند. آنها باید مکمل های روزانه را مصرف کنند، مقدار زیادی استراحت و تمرین را به آرامی انجام دهند. حتی زمانی که زنان اقدامات احتیاطی را انجام می دهند، ممکن است هنوز در معرض خطر عوارض باشند.


درمان اعتیاد به مصرف مواد مخدر در بارداری

اگر به مواد مخدر یا الکل معتادید یا قبل از اینکه باردار شوید یا در دوران بارداری خود، کمک در دسترس است. گرفتن کمک در اولین فرصت ممکن شانس خود را برای داشتن یک کودک سالم و حفظ سلامت و سلامت خود را افزایش می دهد.شما تعدادی از گزینه های درمان را انتخاب کنید. هر گزینه نشان دهنده یک مجموعه منحصر به فرد از مداخلات ارائه شده در تنظیمات است که در شدت و مدت زمان است. بهترین درمان ها اعتیاد شما، سلامت روان، سلامت جسمی و وضعیت تولید مثل را در بر می گیرد.

اولین گام در جهت درمان برای بسیاری از افراد، سم زدایی و برداشت از نظر پزشکی است. در طول این فرایند، یک تیم متخصصان پزشکی، مراقبت های لازم را به شما خواهد داد و در صورت نیاز، داروها را به شما و فرزندتان اضافه می کند، در حالی که این ماده بدن شما را ترک می کند.  بسته به نوع مصرف دارو و شدت اعتیاد، می توانید در یکی از انواع تنظیمات، که در زیر توضیح داده شده است، می توانید سم زدایی کنید.

مصرف مواد مخدر در بارداری، الکل و یا تنباکو در دوران بارداری، نه تنها زن بلکه جنین در حال رشد آن را نیز در معرض مواد قرار می دهد و می تواند اثرات بالقوه زیان آور و حتی دراز مدت بر روی کودکان در معرض خطر داشته باشد. سیگار کشیدن در دوران بارداری می تواند خطر مرگ نوزادان، مرگ و میر نوزادان، سندرم مرگ ناگهانی نوزاد، زایمان زودرس، مشکلات تنفسی، رشد جنین و کاهش وزن هنگام تولد را افزایش دهد. نوشیدن در دوران بارداری می تواند به اختلالات طیف الکل جنین منجر شود که با وزن کم هنگام تولد و مشکلات مداوم و شناختی و رفتاری همراه است.

استفاده از بعضی از مواد مخدر، از جمله مواد مخدر در بارداری ممکن است باعث ایجاد یک سندرم برداشت در نوزادان شود که به نام سندرم اختلال نارسایی نوزاد (NAS) شناخته شده است. نوزادان مبتلا به نارسایی احتقانی بیشتری در معرض تشنج، مشکلات تنفسی، مشکلات تغذیه ای، وزن کم هنگام تولد و حتی مرگ هستند.

تحقیقات ارزش درمان مبتنی بر شواهد برای زنان باردار (و نوزادان آنها)، از جمله داروها را تعیین کرده است. به عنوان مثال، اگرچه هیچ دارویی برای تأمین وابستگی به مواد افیونی در زنان باردار تایید نشده است، نگهداری متادون همراه با مراقبتهای قبل از زایمان و یک برنامه جامع درمان دارویی می تواند بسیاری از پیامدهای ناشی از سوء مصرف هروئین را درمان کند.با این حال، نوزادانی که در دوران بارداری در معرض متادون قرار دارند.

همچنان برای درمان علائم برداشت نیاز به درمان دارند. به تازگی، یکی دیگر از گزینه های دارویی برای وابستگی به مواد مخدر، بوپرنورفین، نشان می دهد که نشانه های نشانه کمتر در نوزادان نوزادان نسبت به متادون است، که باعث می شود در بیمارستان بستری کوتاه تر شود. به طور کلی، مهم است که از زنان مراقب مصرف مواد مخدر در دوران بارداری مراقبت کنید و در صورت لزوم به درمان بپردازید.


عوارض مصرف مواد مخدر در بارداری

وقتی یک زن باردار مواد مخدر را مصرف میکند، به طور بالقوه هر دو خود و کودکش را در معرض خطر قرار می دهد. جنین ها و نوزادان تازه متولد می تواند تاخیرهای شدید رشد همراه با سوء مصرف مواد در طول بارداری را تجربه کند. علاوه بر این، بعضی از داروها می توانند به جنین آسیب برساند و به شدت آن را می میراند. اگر شما یا یکی از عزیزان باردار هستید و در مورد اثرات داروها در دوران بارداری نگران هستید، لطفا خط تلفن رایگان خود را در حال حاضر تماس بگیرید. هماهنگ کنندگان پذیرش ما ۲۴ ساعته در دسترس هستند تا با شما درباره راه هایی که داروها بر حاملگی تاثیر می گذارد صحبت کنند. آنها همچنین می توانند به شما در پیدا کردن یک برنامه درمان که می تواند به شما در بارداری کمک کند. امروز برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

استفاده از مواد مخدر یا نوشیدن الکل در هنگام بارداری می تواند شماری از مسائل بهداشتی را برای مادر و کودک ایجاد کند. افزایش خطر ابتلا به مرگ و زایمان و سقط جنین به عنوان دو نمونه از نتایج بالقوه مواجهه زنان باردار که در حال مبارزه با سوء مصرف مواد مخدر هستند، خدمت می کنند.

افزایش خطر ابتلا به مرگ و زایمان و سقط جنین به عنوان دو نمونه از نتایج بالقوه مواجهه زنان باردار که در حال مبارزه با سوء مصرف مواد مخدر هستند، خدمت می کنند. 


۱۳ خطر در حین بارداری

۱- الکل

طبق گفته موسسه ملی سوء مصرف الکل و مشروبات الکلی، حتی مقدار کمی الکل مصرف شده در دوران بارداری می تواند نوزاد خطرناک را در معرض خطر قرار دهد .

نوشیدن الکل می تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد و ممکن است بعضی از مشکلات توسعه در کودک شما مانند سندرم الکل جنین (FAS)، که به عنوان مثال شدید ترین در مورد اختلالات الکل جنین است، منجر شود.  تمامی اختلالات طیف الکل جنین شامل پیامدهای منفی می شود که بر سلامت جسمی، روحی و رفتاری فرزند شما تأثیر می گذارد که می تواند عمر طولانی خود را ادامه دهد .

۲- سیگار

سیگارهای حاوی مواد شیمیایی مضر هستند که می توانند مغز کودک را در معرض آسیب قرار دهند و می توانند میزان اکسیژن دریافتی جنین را محدود کنند. همچنین تأثیر نیکوتین بر رشد کودک بیشتر از تأثیر روی مادر است. طبق گفته موسسه ملی سوء مصرف مواد، غلظت نیکوتین در خون نوزاد به میزان ۱۵٪ بیشتر از مادر است.

قرار گرفتن نوزاد نوزاد شما در قندها، نیکوتین و مونوکسید کربن در دود سیگار همچنین می تواند در برخی از مسائل بهداشتی پس از زایمان، از جمله مسائل تنفسی، فلج مغزی و مشکلات بینایی و شنوایی ایجاد شود.

متاسفانه، خودتان سیگار نکشید، ایمنی کودک شما را به طور کامل تضمین نمی کند. حتی در مورد دیگران که سیگار می کشند می توانند فرزند شما را تحت تأثیر قرار دهند، که باعث کاهش وزن هنگام تولد، افزایش احتمال ابتلا به بیماری تنفسی و افزایش خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد می شود.

۳- کوکائین

ردیابی اثرات منفی مصرف کوکائین در دوران بارداری یک کار دشواری است، بیشتر به این دلیل است که زنان متاهل کوکائین اغلب دارای مواد غذایی ضعیف و مراقبت های قبل از زایمان ناکافی هستند. مصرفکنندگان کوکائین همچنین تمایل دارند که این دارو را در ترکیب با مواد دیگر مانند الکل بکار ببرند و دشوار بودن دقیق تعیین اینکه چه ماده مسئولیت اثرات مضر روی جنین را دشوار می کند، سخت است.شناخته شده است که کوکائین تغییرات قلب و عروق طبیعی شما را در دوران بارداری تجدید می کند. زنان مصرف کننده دارویی خطر ابتلا به فشار خون بالا، تشنج، میگرن و جداسازی جفت از رحم را در معرض خطر قرار می دهند که توانایی مادر برای حمل نوزاد را به خطر می اندازد .

۴- هروئین

اگر هروئین را در دوران بارداری مصرف کنید، احتمال خونریزی، به خصوص در سه ماهه سوم و همچنین پره اکلامپسی (شدید فشار خون بالا) را افزایش می دهد. شما همچنینجنین در حال توسعه خود را در معرض خطر زایمان زودرس ، وزن بالاتری از وزن تولد و مرگ قرار داده اید. استفاده از داروهای غیرقانونی مانند هروئین همچنین خطر ابتلای نوزادان به سندرم سقط جنین نوزادان را کوتاه می کند و همچنین سندرم مرگ ناگهانی نوزادان (SIDS) را نیز افزایش می دهد که همچنین به عنوان مرگ نوزاد خوانده می شود.

نوزاد شما نیز ممکن است پس از تولد نوزاد مبتلا به سندرم اختلال نارسایی (نارسایی احتقانی) را تجربه کند، به طور مداوم در معرض هروئین در داخل رحم قرار می گیرد. ۱NAS یک سندرم برداشتن پس از زایمان است که نوزاد را با اثراتی از جمله تحریک پذیری، گریه بیش از حد، مشکلات تنفسی، مشکلات دستگاه گوارش و مسائل تغذیه مواجه می سازد. NAS نیاز به مراقبت های ویژه پزشکی دارد.

۵- ماری جوانا

بر خلاف باور عمومی، ماری جوانا می تواند مضر باشد و در هنگام تلاش برای تزریق، بارداری و شیردهی باید از آن اجتناب شود.  در حالی که مدارک محدودی در مورد نحوهاستفاده از ماری جوانا بر روی یک جنین در حال رشد وجود دارد ، مطالعات متعدد نشان می دهد که استفاده از آن ممکن است با اختلال رشد جنین، فرم های نادر سرطان، زود هنگام و وزن کم هنگام تولد همراه باشد.استفاده از ماری جوانا در دوران بارداری ممکن است با مشکلات ناخودآگاه، نقص در مهارت های تصمیم گیری و عملکرد ضعیف علمی مرتبط باشد.

MDMA-6 (اکستازی)

مطالعات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض MDMA جنینی در سه ماهه اول می تواند مشکلات حافظه بلند مدت و اختلال یادگیری، و همچنین مشکلات حرکت و هماهنگی در کودک را ایجاد کند. مواردی نیز وجود دارد که نوزادان در معرض MDMA قرار می گیرند در حالیکه در ناحیه رحم عوارض قلبی عروقی و مشکلات اسکلتی عضلانی ایجاد می شود.

۷- مت

گزارش شده است که افشای جنین به مته می تواند منجر به چندین مشکل بهداشتی درازمدت شود ، از جمله مسائل مربوط به مهارت های شناختی، مهارت های فیزیکی و رفتار.کودکان مبتلا به مسمومیت در رحم گزارش شده است که مشکلات روانی شامل افزایش افسردگی، اضطراب و انزوای اجتماعی گزارش شده است. بعضی از مطالعات همچنین نشان می دهد که مصرف مواد مخدر در بارداری ممکن است با ناهنجاری های مادرزادی مانند گاستروکسیزی- نقص ساختاری همراه باشد که می تواند نوزاد را در روده خود خارج از دیواره شکم متولد شود.زنان باردار که از مت استفاده می کنند در معرض خطر فشار خون بالا، انقباض جفت و زایمان زودرس هستند.

۸- سم زدایی

هنگام استفاده از داروهای ضدافسردگی هنگام بارداری، حتی اگر این داروها قبل از بارداری توسط پزشک شما تجویز شده باشد ، می تواند برای جنین در معرض خطر باشد. قرار گرفتن در معرض مواجهه با مصرف مواد مخدر در بارداری در یک جنین ممکن است به مایع بیش از حد در مغز کودک، نقص دیواره شکمی، گلوکوم و نقایص مادرزادی قلب مرتبط باشد.

از آنجایی که بسیاری از داروهای ضد درد به لحاظ شیمیایی شبیه هروئین هستند، مادر و کودک می توانند بسیاری از خطرات مشابه را تجربه کنند. کودکان ممکن است از NAS متولد شوند و پس از تولد علائم برداشتن دردناک را تجربه کنند.

۹- سقط جنین و زایمان

سقط جنین به مرگ یک کودک قبل از تولد قبل از هفته ی ۲۴ بارداری اشاره دارد. بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از همه حاملگی ها به سقط جنین پایان می دهد. سوانح ناشی از انواع مختلف بیماری های بهداشتی، از جمله مشکلات کروموزوم، عفونت ها، بیماری های مختلف، مصرف مواد مخدر در بارداری و اختلالات خوردن می باشد. تولد نوزاد هنگام تولد بدون نشانه ای از زندگی پس از هفته ی ۲۴ اتفاق می افتد و اغلب ناشی از اختلالات جسمی می باشد، اما سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر و الکل می تواند به نیش زدن منجر شود.

۱۰- انقباض موضعی

انقباض پلاسیک زمانی اتفاق می افتد که جفت جدا از دیوار رحم قبل از زایمان. این به ندرت به علت مستقیم، مانند سقوط، تصادف اتومبیل یا تاثیر بر روی شکم، بوجود می آید.این بیشتر به خاطر سیگار کشیدن، مصرف الکل یا سوء استفاده از داروهای دیگر است.این وضعیت به ندرت کشنده است اما می تواند منجر به مشکلات رشدی شود.

۱۱- زایمان زودرس و زایمان

نوزاد قبل از هفته شانزدهم بارداری یا حدود سه هفته قبل از تاریخ تولد زود هنگام در نظر گرفته می شود. زایمان زودرس معمولا به علت مشکلات سلامتی مانند دیابت، بیماری قلبی، بیماری کلیوی یا اعتیاد به مواد مخدر است.

نوزادان نارس به دشواری تنفس، حفظ دمای ثابت بدن و خوردن یا نوشیدن مشغول هستند.اندام های آنها توسعه نیافته اند و معمولا برای هفته ها یا ماه ها نیاز به حمایت شدید پزشکی دارند.

۱۲- اختلالات طیف الکل

اختلالات طیف الکل جنین یک گروه از اختلالات است که توسط مصرف مواد مخدر در بارداری  از جمله الکل ایجاد می شود. هنگامی که یک زن باردار الکل مصرف می کند، الکل از طریق بند ناف به نوزاد منتقل می شود. مقدار قابل توجهی از الکل مصرفی که زن می تواند در دوران بارداری بنویسد وجود ندارد و الکل می تواند FASD ها را در هر زمان در دوران بارداری ایجاد کند.

۱۳- سندرم سقط جنین نوزادان

سندرم رهایی نوزادان به تعدادی از عوارض ناشی از نوزادان متولد شده در مادران معتاد به مصرف مواد مخدر در بارداری اشاره دارد. داروها از طریق جفت عبور می کنند و کودک به آنها وابسته می شود. نوزاد پس از تولد، داروها را از بین می برد.

علائم NAS عبارتند از:

- رنگ پوست لکه دار

- اسهال

- تب

- تنفس سریع و پی در پی

- تصرف

- تعریق

- لرزش

- استفراغ

NAS نیز می تواند کار زودرس، وزن کم و اندازه کوچک بدن را ایجاد کند. نوزادان مبتلا به ناسازگاری باید به تدریج با استفاده از دارو مخلوط شوند. نوزادانی که از داروهای اعتیاد آور مانند نیکوتین، آمفتامین یا کوکائین متولد می شوند، می توانند از مشکلات سلامتی درازمدت رنج ببرند، اما نشانه ای از آن وجود ندارد که از ناسا رنج می برند.

ممنوعیت‌های دوران بارداری

ممنوعیت‌های دوران بارداری


در زمان بارداری باید بیشتر مراقب سلامت خود باشید، زیرا شما اکنون کودکی را نیز همراه دارید و سلامت شما با سلامت فرزندتان گره خورده است. در این دوران باید سبک زندگی خود را کمی تغییر دهید تا آسیبی به شما و کودک نرسد. در این مطلب می‌توانید با موارد خطرساز و برخی از مواد غذایی مضر برای دوران بارداری بیشتر آشنا شوید.



سبک زندگی خطرناک ممکن است آسیب‌های جدی برای سلامت یک زن ایجاد کند. اما این خطرها در دوران بارداری علاوه بر سلامت مادر، سلامت جنین را نیز تهدید می‌کند. برخی از عادت‌های پرخطر که می‌تواند سلامت جنین و مادر را تهدید کند در زیر آمده است:


مصرف سیگار و دخانیات: سیگار و قلیان آن‌قدر خطر شناخته‌شده‌ای برای مادران محسوب می‌شود که تنها گفتن این جمله که برای کودک شما مضر است باید کافی باشد. تماس مادر باردار با دود سیگار افراد دیگری که با آنها زندگی می‌کند یا در محل کار او حضور دارند نیز می‌تواند بر جنین تأثیر بگذارد. تماس با دود سیگار می‌تواند منجر به سقط ناخواسته، تولد زودرس، کم‌وزنی نوزاد و مرگ جنین یا نوزاد شود.


مصرف الکل: الکل بسته به مقدار و تعداد دفعات مصرف می‌تواند تأثیرهای متفاوتی بر کودک در حال رشد شما داشته باشد. سندرم جنین الکلی؛ FAS، بدترین حالت ممکن است که منجر به عقب‌ماندگی شدید و سایر ناهنجاری‌ها در جنین می‌شود. سندرم جنین الکلی با نقص‌های هنگام تولد در ارتباط است و مهم‌ترین عوارض آن نیز عقب‌ماندگی ذهنی قابل پیشگیری، مشکلات مادرزادی از جمله رشد ناقص پیش یا بعد از تولد، ناهنجاری‌های صورت، اختلال در عملکرد سیستم عصبی و طیف متنوعی از اختلال در رشد اندام‌های اصلی می‌شود.


مصرف مواد مخدر: مصرف هر نوع مادۀ مخدر در دوران بارداری باعث می‌شود جنین در معرض این مواد قرار بگیرد و این موضوع می‌تواند منجر به افزایش میزان کم‌وزنی و آسیب به سیستم عصبی مرکزی نوزاد شود. همچنین می‌تواند باعث تأخیر یا رشد ناقص سیستم عصبی رفتاری، بروز علائم ترک مواد، ناهنجاری‌های فیزیکی مانند شکاف کام، مشکلات قلبی، نقص‌های چشمی و نقص‌هایی در صورت و سایر سیستم‌های داخلی ‌شود.


​​​​​​​پرهیز از تشعشعات مضر

اگرچه قرار گرفتن در معرض خطر تشعشع‌های مضر بسیار کم است اما برخی از امواج موجود در اطراف مادر ممکن است خطرهایی را برای او و جنین ایجاد کند. در زیر برخی از مواردی که با رعایت آنها می‌توانید کمتر در معرض برخی از تشعشع‌ها قرار بگیرید آمده است:


اشعۀ ایکس: خطرهای ناشی از مواجه شدن با اشعۀ ایکس در رادیوگرافی اندک است، البته بیشترین میزان خطر مربوط به اوایل بارداری است. احتمالاً بهترین راه برای کنترل این خطر، مطلع ساختن پزشک یا دندان‌‌پزشک از باردار بودن خودتان است. در صورت امکان بهتر است استفاده از اشعۀ ایکس تا پایان بارداری به تأخیر انداخته شود، اما در غیر این صورت ممکن است پزشک با استفاده از لباس‌های سربی مخصوص، از رسیدن اشعه به جنین جلوگیری کند.


مانیتور‌های قدیمی: مانیتورهای قدیمی CRT به دلیل استفاده از اشعۀ کاتدی می‌تواند باعث افزایش احتمال سقط جنین شود. بهتر است به جای این نمایشگرها از مانیتورهای LCD یا LED استفاده کنید. اگر امکان تغییر نمایشگر را ندارید، بهتر است از قرارگیری زیاد در معرض تابش کاتدی این مانیتورها پرهیز کنید.


امواج مایکروویو: جنین‌های در حال رشد به میزان زیادی در برابر تابش امواج مایکروویو آسیب‌پذیر هستند. مایکروفرهای داخل خانه به گونه‌ای ساخته شده‌اند که امکان خروج امواج از آن نیست اما ممکن است در مایکروفرهای قدیمی این امکان وجود داشته باشد. اگرچه تحقیقات قابل استنادی در مورد تأثیر دستگاه‌های مایکروفر خانگی بر بارداری وجود ندارد اما برخی از پزشکان توصیه می‌کنند که از وقوع آن پیشگیری کنید. پس بهتر است در تمام دوران بارداری از نزدیکی به مایکروفرهای خانگی پرهیز کنید.


مواد غذایی ممنوع در دوران بارداری

استفاده از برخی از مواد غذایی و مکمل‌هایی که پیش از بارداری زیاد استفاده می‌کردید یا تماس با آنها حالا و در دوران بارداری می‌تواند خطرهایی را به دنبال داشته باشد. در زیر برخی از مواد غذایی آورده شده که ممکن است سلامت شما و جنین را تهدید کند:


چای، قهوه و نوشابه‌ها: چای، نوشابه، قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا همه دارای کافئین هستند که مصرف زیاد آنها می‌تواند خطراتی برای کودک شما داشته باشد. همچنین غیر از وجود کافئین، برخی از کارشناسان مصرف مداوم نوشابه‌ها در دوران بارداری را با ابتلا به دیابت کودک در آینده مرتبط می‌دانند، پس در هر صورت بهتر است از مصرف نوشیدنی‌هایی مثل نوشابه و نوشایه‌های انرژی‌زا در دوران بارداری پرهیز کنید و چای و قهوه را هم به میزان مشخصی مصرف کنید. یکی از راه‌ها این است که نوشیدنی‌های مناسب دیگر را جایگزین این موارد کنید.


ماهی‌های دارای جیوه: مصرف ماهی در دوران بارداری نه تنها ممنوع نیست، بلکه توصیه نیز می‌شود. اما برخی از ماهی‌ها ممکن است میزان بالایی جیوه در بدن آنها باشد که مصرف آن در دوران بارداری می‌تواند بسیار خطرناک باشد. جیوه تأثیر نامناسب بر رشد مغزی و سیستم عصبی جنین می‌گذارد. معمولاً ماهی‌های بزرگ که در اقیانوس یا دریاها زندگی می‌کنند مانند کوسه‌ماهی یا ماهی تن مقدار بیشتری جیوه جذب می‌کنند. درحالی‌که ماهی‌های رودخانه و پرورشی به دلیل عمر کوتاهی که دارند، معمولاً جیوۀ بسیار کمی خواهند داشت.


مکمل‌های ویتامین A: حتی مصرف اندک مکمل‌های ویتامین A، خطر نقص‌های مادرزادی یا سایر مشکل‌ها را در کودک شما افزایش می‌دهد. بدترین زمان استفاده در سه ماهۀ اول است. مصرف منابع طبیعی ویتامین A مشکلی ندارد، بلکه غذاهایی مشکل‌ساز است که به ‌صورت مصنوعی تهیه شده و متاسفانه اکثر غذاها به این شکل است. شما باید برچسب روی بسته‌بندی مواد غذایی را مطالعه کنید تا مطمئن شوید که مقدار زیادی ویتامین A مصرف نمی‌کنید. سایر ویتامین‌های اشباع‌شده با چربی مانند ویتامین D ،E و K نیز می‌تواند در بدن و بافت‌های کودک جمع شود. باید در مورد مصرف دُزهای بالای قرص‌های مکمل با پزشک مشورت کنید.


مصرف گوشت خام یا نیم‌پز: از تماس و مصرف گوشت خام و نیم‌پز به شدت خودداری کنید. همچنین بهتر است از لمس تن گربه‌های خیابانی، تمیز کردن ظرف غذای گربه‌ای که از سلامتش اطلاعی ندارید یا عوض کردن خاک گلدان‌ها با دست بدون دستکش خودداری کنید. این موارد، به خصوص استفاده از گوشت‌خام یا نیم‌پز خطر عفونت توکسوپلاسموز؛ Toxoplasmosis را افزایش می‌دهد که موجب سقط جنین و ایجاد نقص‌های مادرزادی خواهد شد.


تماس نداشتن با مواد شیمیایی

تماس و استنشاق مواد شیمیایی می‌تواند اثرهای منفی روی سلامت جنین یا مادر داشته باشد. بهتر است در دوران بارداری از هر گونه تماس با مواد شیمیایی خطرناک پرهیز کنید. اگر از شوینده‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده استفاده می‌کنید بهتر است حتماً از دستکش و ماسک استفاده کنید. برخی از مواد شیمیایی خطرناک که باید از آنها پرهیز کنید شامل موارد زیر است:


سموم گیاهی و حشره‌کش‌ها: آفت‌کش‌ها و سم‌ها شامل سموم حشره‌کش، نابودکنندۀ آفت گیاهان و نابودکنندۀ قارچ‌ها است که بسته به نوع مادۀ شیمیایی، مداومت، شدت تماس و سن جنین می‌تواند تأثیرهای متنوعی بر جنین داشته باشد. به ‌طور کلی بهتر است از تماس با تمام انواع آن خودداری کنید. اسپری‌های پشه و سوسک یا حشره‌کش‌های قرصی در صورت تماس مستمر و استفاده مداوم می‌تواند مشکل‌ساز باشد. همچنین شست‌وشوی نامناسب سبزی و میوه‌ها می‌تواند باعث مسمومیت شود.


تینر و بوی رنگ: بوی رنگ و بخار تینر می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در جنین و مادر شود. اگر در ماه‌هایی آخر بارداری هستید و قصد دارید اتاق نوزاد را رنگ کنید بهتر است تمام مدت نقاشی و همین‌طور بعد از زمانی که بوی رنگ در اتاق است خارج از خانه باشید. استفاده از رنگ‌هایی بر پایۀ آب و اکریلیک می‌تواند گزینۀ مناسب‌تری باشد.


ضدعفونی‌کننده و شوینده‌های خانگی: برخی از مواد شویندۀ خانگی مثل سفید‌کننده‌ها یا محلول‌ها و اسپری‌های ضدعفونی‌کنندۀ سرویس‌های بهداشتی برای سلامت مادر و جنین خطرناک است. از تماس با آنها یا استنشاق بخارهای ناشی از آن دوری و در صورت لزوم از ماسک و دستکش استفاده کنید.


سایر فعالیت‌ها و موارد خطرناک

بهتر است سعی کنید از موارد زیر در دوران بارداری پرهیز کنید:


مصرف خودسرانۀ دارو: داروهایی که در زمان باردار نبودن برای شما بی‌خطر است، در زمان بارداری می‌تواند تأثیرهای مخربی بر جنین داشته باشد. حتی اگر در فکر باردار شدن هستید، ‌باید پیش از آن در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید با پزشکتان صحبت کنید. پزشک به شما توصیه می‌کند که در طول هشت هفتۀ اول بارداری که قلب، ریه‌ها و مغز کودک شکل می‌گیرند، هیچ نوع دارویی را با تشخیص خودتان مصرف نکنید؛ این داروها شامل داروهایی مانند آسپرین و سایر داروهای بدون‌نسخه یا OTC می‌شود.


استرس زیاد: فشار روانی زیاد ناشی از فعالیت‌های کاری یا سایر مسائل ممکن است باعث ایجاد استرس در شما ‌شود. مادران باردار باید تا حد امکان از استرس دوری کنند. استرس می‌تواند باعث زایمان زودرس شود.


سونا، جکوزی و وان آب داغ: گرم شدن بدن در بارداری می‌تواند برای جنین بسیار خطرناک باشد. برای همین بهتر است در دوران بارداری از مواردی که باعث افزایش دمای بدن شما می‌شود، پرهیز کنید. استفاده از سونا، جکوزی یا وان آب داغ از مواردی است که در دوران بارداری ممنوع است.


پرهیز غذایی برای داشتن بارداری سالم

پرهیز غذایی برای داشتن بارداری سالم


برای داشتن دوران بارداری بی‌خطر باید نسبت به مصرف مواد غذایی دقت بیشتری داشته باشید. استفادۀ نادرست غذایی ممکن است خطرهایی را برای مادر و جنین ایجاد کند. همچنین مصرف برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها در دوران بارداری ممنوع است و بعضی دیگر را می‌توان کم و کنترل‌شده مصرف کرد. در این مطلب با مواد غذایی ممنوع و آثار احتمالی آن بیشتر آشنا خواهید شد.



بعضی از غذاها و نوشیدنی‌هایی که در دوران بارداری مصرف آنها باید قطع شود شامل موارد زیر است:


غذاهای خام و نیمه‌پخته: احتمال آلوده ‌بودن غذاهای خام و نیمه‌پخته با باکتری‌هایی مثل سالمونلا، لیستریا و انگل توکسوپلاسما زیاد است. گوشت خام یا نیمه‌پخته، ماهی خام، تخم‌مرغ نیم‌پز یا عسلی و گوشت‌های دودی، سوسیس و کالباس خام از جمله غذاهایی است که ممکن است در زنان باردار ایجاد بیماری کند یا روند بارداری را با اختلال مواجه کند. از جمله تأثیر این عوامل بر جنین می‌توان سقط جنین، آسیب دیدن رشد مغز و سایر اندام‌های داخلی بدن را نام برد. همچنین این باکتری‌ها ممکن است باعث بروز اسهال، دهیدراته شدن و تب در مادر شود. بهتر است به منظور دوری از این عوامل بیماری‌زا، تمامی انواع گوشت را به خوبی بپزید و از مصرف تخم‌مرغ خام پرهیز کنید.


لبنیات غیرپاستوریزه: این نوع لبنیات می‌تواند ناقل تب مالت و باکتری لیستریا باشد که هر دو ممکن است روند سلامت بارداری را به خطر اندازند. تب مالت بیماری خطرناکی است که باعث سردرد، ضعف و کاهش وزن می‌‌شود و لیستریا باعث بیماری لیستریوسیس است که این بیماری در نهایت ممکن است باعث سقط جنین یا مننژیت در کودک شود. توجه داشته باشید که حتماً از لبنیات پاستوریزه استفاده کنید و در دوران بارداری به مواد لبنی غیرپاستوریزه اعتماد نکنید.


جگر: جگر سرشار از نوعی ویتامین a به نام رتینول است. مقدار زیاد این ویتامین در بدن زن باردار می‌تواند باعث ایجاد نقص‌های مادرزادی در جنین شود. دلیل دیگری برای ممنوعیت خوردن جگر در بارداری، احتمال آلودگی آن و ایجاد مسمومیت غذایی در زنان باردار است، زیرا مسمومیت غذایی با جگر می‌تواند باعث زایمان زودرس شود. به همین دلیل پزشکان مصرف هر مقداری از جگر و فرآورده‌های آن در طول بارداری را ممنوع کرده‌اند.


میوه و سبزی نشسته‌نشده: باکتری توکسوپلاسما در مدفوع برخی حیوانات و در خاک وجود دارد. وقتی سبزیجات به درستی شسته نشود، احتمال دارد که بیماری توکسوپلاسموز را منتقل کند. همانطور که اشاره شد، این بیماری احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد. میوه‌ها هم ممکن است به سموم دفع آفت آغشته باشد. بهتر است قبل از مصرف، میوه‌ها و سبزیجات را خوب ضدعفونی کنید. همچنین سبزیجات بخارپز جایگزین خوبی برای سبزیجات خام است.


آب‌میوه‌های غیرپاستوریزه: از مصرف آب‌میوه‌هایی که کنار خیابان فروخته می‌شود، خودداری کنید. این آب‌میوه‌ها ممکن است از میوه‌هایی تهیه شده باشد که به درستی شسته نشده‌اند و حاوی باکتری‌هایی مثل توکسوپلاسما و لیستریا باشد. اگر خودتان قصد تهیۀ آب‌میوه را در خانه دارید، اول تمام میوه‌ها را خوب بشویید. شاید به نظرتان شستن پرتقال ضروری نباشد اما توجه کنید که وقتی پرتقال را نصف می‌کنید ممکن است این باکتری‌ها به داخل آن منتقل شود.


الکل: مصرف الکل در بارداری ممنوع است. خوردن هر مقدار الکل، تأثیرهای مضری در جنین دارد که از جمله آن می‌توان به ناهنجاری‌های مادرزادی، اختلالات رشد جنین و کاهش مهارت‌های عقلانی و هوشی او اشاره کرد.


مواد غذایی محدود یا کنترل‌شده

مصرف کنترل‌شدۀ برخی غذاها و نوشیدنی‌ها در دوران بارداری ممکن است خطری نداشته باشد و به طور کلی اگر میزان آن را افزایش ندهید، می‌توانید روند بارداری سالمی را طی کنید. به عنوان نمونه می‌توان به غذاها و نوشیدنی‌ها زیر اشاره کرد:


ماهی‌های حاوی جیوه: اگرچه ماهی‌های دارای جیوۀ بالا در ایران خیلی متداول و مرسوم نیست، اما مادر باردار هنگام مصرف ماهی باید دقت کند که در رژیم غذایی خود از ماهی‌هایی با جیوۀ کم یا بدون جیوه استفاده کند. ماهی تن و کوسه و ماهی‌های بزرگ‌جثه و ماهی‌های آب‌های گرم ممکن است حاوی مقادیر بالای جیوه باشد. وجود جیوه در بدن مادر باردار باعث می‌‌شود که روند طبیعی رشد مغز و سیستم عصبی به درستی طی نشود. احتمال وجود ترکیب‌های جیوه در ماهی‌های کوچک، رودخانه‌ای یا پرورشی کمتر از سایر ماهی‌ها است. از آنجا ‌که وجود ماهی در رژیم غذایی مادر باردار لازم است، می‌توانید انواع ماهی‌های پرورشی و ماهی‌های کوچک رودخانه‌ای مثل قزل‌آلا، سالمون و ماهی سفید را در این دوره مصرف کنید.


چای، قهوه و نوشابه: این مواد دارای کافئین و تئین هستند که مصرف مقدار کم آنها در بارداری مشکلی ایجاد نمی‌کند، ولی مصرف مقدار زیاد مواد حاوی کافئین مثل نوشیدن بیش از یک فنجان قهوه در روز ممکن است باعث بروز مشکلاتی مانند کم‌وزنی نوزاد شود.


شکلات: شکلات هم علاوه بر کافئین، حاوی مقداری تئوبرومید است که اثرهایی شبیه کافئین دارد. همچنین شکلات دارای مقدار زیادی شکر است که ممکن است باعث افزایش وزن بیش از حد مادر شود. بنابراین بهتر است که مصرف شکلات را در بارداری محدود کنید.


دم‌نوش‌ها بدون مشورت پزشک: ممکن است در دوران بارداری برخی از نزدیکان شما بر حسب تجربه‌های خود، مواد غذایی خاصی را به شما توصیه کنند. یکی از این موارد دم‌نوش‌ها هستند. توجه داشته باشید استفادۀ مرتب از دم‌نوش‌ها می‌تواند تأثیر دارویی داشته باشد و اثرهای بدی در بارداری بگذارد. بهترین راه این است که بدون مشورت با پزشک از نوشیدن هر دم‌نوشی خودداری کنید.


فست‌فودها و غذاهای فرآوری‌شده: فست‌فودها معمولاً کالری بسیار بالایی دارند و مواد مغذی کافی را دارا نیستند و باعث چاقی زنان باردار می‌شوند. غذاهای فرآوری‌شده هم ممکن است دارای ترنس‌های چرب باشد که از مادر به جنین منتقل می‌شود. علاوه بر این، فست‌فودها و غذاهای فرآوری‌شده ممکن است حاوی ادویه‌هایی باشد که سلامت بارداری را تهدید می‌کند. همچنین میزان بالای آویشن موجود در انواع ساندویچ و پیتزاها می‌تواند برای مادران باردار خطرساز باشد. بنابراین بهتر است مصرف این غذاها را در دوران بارداری حذف یا بسیار محدود کنید.